JAK
SE TVOŘIL KALENDÁŘ
Ukázalo
se, že je potřeba spáchat ten fakt úplně poslední kalendář Č.M.G.C.
To nemoh´ udělat nikdo jiný než Roman Černý (Black).
Měl téměř volné obě ruce (a Monika obě nohy).
C. K. (Honza Průcha)
Kliknutím na náhled stránky (prozatím kromě titulky) otevřete dokumentační fotky z tvorby.
Zatím je jenom sedm rozpitvaných foteček, ale kojná slibem nezarmoutila,
že do roku 2016 vše doplní. To už bude opravdová faking historie.
Každý z vás, kdo už někdy byl
v Mandellu, tam zná určitá místa, určité lidi. Když
přišel C.K. s myšlenkou nafotit ten úplně poslední
kalendář Č.M.G.C. přímo v Itálii, stál jsem před
nelehkým úkolem - rozhodnout se, jakou cestou se dát,
koho a co v kalendáři zachytit a hlavně se o tom všem s
Italy domluvit, což bylo nakonec to nejtěžší.
Rozhodl jsem se postupovat
jako při mnou foceném posledním Č.M.G.C. kalendáři
(2008-2010) a s Honzovou pomocí začal oslovovat lidi,
kteří jsou léta spjati s továrnou Moto Guzzi a
podporujou První kozí od jejích prvopočátků. Moje plány
a myšlenky se přizpůsobovaly postupně Italské realitě.
Sex a nahota? Nepřichází v úvahu! Žertovat s policií?
Nepřichází v úvahu! Narážky na náboženství? Bože ne, to
je svaté! Dělat si legraci z Moto Guzzi? Tak to už vůbec
NE! Fotit v tomto horku? Teď je siesta, pojďme si raději
dát další prosecco. Fotit V8? Teď je na výstavě, příště.
Fotit další rarity? Hm, podívat se můžeš, ale fotit
radši ne, ať nikdo neví, že je mám ... atd.
Nakonec jsem v průběhu dvou
let strávil několik krásných týdnů v centru Guzzího
dění, seznámil se se spoustou úžasných lidí, viděl
stroje, které jste nikdy neviděli, poznal italskou
pohostinnost, ztloustnul a zplodil potomka s Monikou,
která vše absolvovala se mnou. A i ten kalendář se
nakonec podařilo nafotit, takže myslím, že to k něčemu
bylo.
Improvizovat s Italama bylo
téměř nemožné, musel jsem mít plán a toho se pak držet.
To, co najdete v kalendáři jsme vymysleli s C.K. Honzou
Průchou a Mariem de Marcellisem. V Mandellu se brzy
rozkřiklo, že kdo se nechá vyfotit, dostane flašku
originální české slivovice (a když ani to nepomohlo
zabrala Moniky krátká sukně) a my konečně začali fotit
až se nakonec sešlo fotek více, než jsme potřebovali. Na
všechny nápady se nedostalo, slivovice došla a my museli
kalendář jednoho dne dát do tisku.
A jak jednotlivé fotky
vznikaly, kdo, co je na nich a proč se vám pokusím níže
alespoň částečně nastínit. A popisky, které si napsali
sami Italové, se vám pokusím přeložit.
Black |
|
------------------------------------------------------------------ |
|
|
Titulní fotka, stejně
jako u minulého kalendáře, vznikala jako poslední.
Chtěl jsem zvěčnit originální původní V8 motor výrobní
číslo 001. Zavěsili jsme jej na hák v Mandellském auto
servisu a pokusili se ho nacpat do Pasiniho stále
nedodělané Corsy V7 sport. Ti mafiáni v pozadí jsou
výkonní funkcionáři Moto Guzzi klubů, kteří se sjeli na
pravidelnou každoroční schůzi Trofeo Guzzi do Mandella.
Zleva: Mario de Marcellis, neznámý boss, Todero Guiseppe,
Rusconi Fiorenzo.
Poznámka: povšimněte
si krásných vkusných dobových Motorola výklopných
mafiánských telefonů. |
|
Překlad textu na
stránce:
Guzzí mafie se dohaduje, jak rozdělit
poklad.
Co třeba dva válce na osobu? |
|
------------------------------------------------------------------ |
|
|
Tak tenhle týpek nás opravdu
zaujal. Zucchi Battista alias Manni. Jeden z nejlepších
Guzzích mechaniků a restaurátorů,
který léta pracoval pro Agostini, nyní na vlastní noze,
přetvořil svou vilu a přilehlý pozemek v centru Mandella
v dílnu a obří skladiště Guzzích dílů a součástek
r. v. 1921 až 1975. Raritní exponáty se objevují podle
toho, jak vysoké jsou kopřivy, které je obrůstají. V
tomto Guzzím ráji na zemi žije a tvoří se svým věrným
psem po boku. A nám se za pomoci Daniela "Žáby"
podařilo naplnit těmi díly skoro pojízdné Ercolino,
odchytit Manniho a donutit ho si na minutu sednout a
zapózovat. Pes přišel sám. A ten V7 motor s krásnými
kulatými válci jsem po focení vrátil mezi kopřivy, kde
ve svém dolíku sedí na dešti dodnes... |
|
Překlad textu na
stránce:
Hamletova otázka - recyklovat nebo vyhodit? Pro jednoho
poklad, pro jiného odpad.? |
|
------------------------------------------------------------------ |
|
|
Toto je opravdu ta ona
originální původní dílna kde Carlo Guzzi sestavil svůj
úplně první motocykl. Bylo to tak: Carlo začal v roce
1919 pracovat doma ve sklepě na svém prototypu. No,
trochu se mu to vymklo z rukou a tak o rok později zašel
pro pomoc a radu zkušeného mandellského kováře
Ripamontiho. No a ten mu jeho prototyp pomohl ve své
dílně dodělat. A dál už to znáte. Roku 1921 vzniká
firma Moto Guzzi a do sériové výroby jde motocykl
Normale. Takže kdyby nebylo této kovárny neměli byste ty
svoje krásný motorky.
Poznámka:
Povšimněte si, že prasynovec kováře Ripamontiho, pan
Granziano Trincavelli (93 let) předvádí zaměstnancům
První kozí (Vendulce a Jirkovi), kterak kovat za
studena.
Ten úplně první prototyp nám
muzeum nezapůjčilo, jelikož se nepodařilo otevřít
zarezlý zámek skleněné vitríny (stejně není jisté, zda
je to vůbec on), tak nám místní dodavatel plynu Ciaballi
Bralo půjčil ze své sbírky krásné cca 1923 Guzzi
Normale, což je skoro totéž. |
|
Překlad textu na
stránce:
Z této kovadliny byla vykřesána pravěká jiskra. |
|
------------------------------------------------------------------ |
|
|
Agostini. Při příjezdu do
Mandella del Lario je nelze přehlédnout . Zastaví u nich
každý Guzzista.
Starý pán Agostini již nežije
a jeho dcera firmu přenechala v rukách mladších. Firma,
věrný prodejce a dodavatel všech
těch krásných triček, mikin, čepic, spoďárů s ptákem,
klíčenek, odznáčků, ale i výfuků, padáků, nosičů včetně
zavazadel a to Moto Guzzi výhradně. Kromě toho, že vám
prodají i šroubky, co vám ještě chybí do sbírky,
motorku vám i opraví a upraví.
Zde je zachycen šéf Marco
Cavazzana na svém trochu vyváleném vítězném stroji Griso
Cup 2010. Dále nám pózují vždy přívětiví zaměstnanci
(zleva) Luca, Alessandro, Alberto, Nico a přítelkyně
některého z nich Roberta. |
|
Překlad textu na
stránce:
V Guzzím pit stopu potřebuješ pořádný kladivo, aby se
ten velkej pták rozletěl. |
|
------------------------------------------------------------------ |
|
|
Slavný závodník ve slavné
otáčce. Mandellský občan Renato Pasini, alias Paso nikdy
na Moto Guzzi nic nevyhrál a tak jezdil a vavříny
sklízel na Suzuki a Yamaze. Nyní
v důchodu, baví se sestrojováním vlastních motorů a
vylepšováním sériově vyráběných Moto Guzzi pro kamarády
a známé.
Fotka vznikla při první
testovací jízdě tohoto doma vyrobeného 750 guzzího
závoďáku s řemenovým rozvodem. 97 koní a pouhých 100 kg
váhy a tato malá bestie se staví na zadní v každém
rychlostním stupni. Tak dlouho jí tvůrce odlehčoval a
zkracoval, až zjistil, že i pro jeho drobnou postavu je
tento stroj malý, a tak na něm bude závodit Nadia,
servírka z restaurace "Al Verde",
Máriova dcera. Tehdy, při focení, měl motocykl spoustu
dalších dětských nemocí. Např. zkrácený vejfuk s
krabicovým tlumičem přímo pod sedačkou z tenké měchuřiny
připekl Pasinimu po projetí dvou otáček trenky ke
kombinéze. Nyní je stroj v plném
laku připraven a naladěn k závodění.
V záběru mají být ještě další
dva jezdci, kterým ovšem šílený Paso na 50-ti metrech
pokaždé ujel a tím pádem se do záběru nedostali. Po
druhém projetí zatáčky opustil olej Pasiniho motor
vrchem a dál se nejezdilo a tím
pádem ani nefotilo.
Poznámka:
Jo a ta slavná zatáčka s nápisem "Grazie Carlo" není
věnována Carlu Guzzimu, jak si všichni myslíme, ale
olympijskému veslařskému vítězi Carlu Labbiamovi!
|
|
Překlad textu na
stránce:
Dámský cafe racer superbike pod tvrdou rukou Pasiniho.
Kroutí se, ale nezlomí. |
|
------------------------------------------------------------------ |
|
|
Enrico Cantoni,
poslední žijící legenda továrny s velkým ptákem ve
znaku. Nastoupil tam roku 1941 ve svých 19-ti letech.
Stal se součástí vývojového týmu slavného konstrukčního
tria firmy Moto Guzzi, které stálo za úspěchem
zlaté éry poloviny 50-tých let, nepřekonatelných
jednoválcových 350, byl spolu s Giuliem Cesarem
Carcanem a Umbertem Todarem u zrodu legendárního motoru
V8.
Po stažení Moto Guzzi
ze silničních závodů se podílel na vývoji terénního
závodního motocyklu typu Stornello a Ladola.
Jako konstrukční šéf italského závodního týmu MG se
účastnil v první polovině 60. let Mezinárodních
motocyklových šestidenních. Krásnou vzpomínku má na rok
1963, kdy v Gottwaldově, bývalém Československu,
obsadili 2. místo. Dodnes má na zdi zavěšen malovaný
talíř s nápisem Vizovice a tak ho láhev slivovice téměř
dojala - Češi na něj nezapomněli, stejně jako on na ně.
Údajně hrál v
několika italských filmech, tuto fámu se nám ale
nepodařilo ověřit.
Nyní, v důchodu, žije
několik kilometrů severně od Mandella v půvabném Olciu
a užívá si své slávy. Hledali jsme v okolí jeho domu to
ideální místo pro focení až ho našli. Několik měsíců
domlouvali termín a pak jednoho dne na konci léta pan
Cantoni konečně přišel a opravdu vypadal jako filmová
hvězda v důchodu. Zaujal pozici a nechal se vyfotit s hračkou
upravenou do podoby závodní Ladoly Regolarita 235cc s
číslem 23 závodníka Gianfranca Sainiho z dob úspěchů v
šestidenní. V jeho 90-ti letech mu to připadalo
roztomilé a nám taky.
|
|
Překlad textu na
stránce:
Dříve se zaobíral závodními a terénními speciály,
nyní se zaobírá micro Guzzi. |
|
------------------------------------------------------------------ |
|
|
Drobný útlý mužíček Enrico Cereda a jeho mohutná žena se
kolem motali pokaždé, když jsme Mandello navštívili.
Ovšem až při naší poslední návštěvě jsme se dozvěděli,
že tento drobný pán závodil ve velkých cenách MS v
kategorii 125 a 50cc a to vůbec ne špatně - obsazoval
pravidelně pozice v první desítce.
Povídali jsme si o těch chybějících vteřinách, při tom
se dívali na zaparkované Londýnské taxíky patřící hotelu
Al Verde a nápad byl na světě. Pak stačilo jen rovněž
slavného závodníka Pasiniho donutit po několika
skleničkách prosecca posadit se na místo řidiče taxika
(ovšem Londýnský taxík má volant na druhé straně, což Pasiniho
lehce znervóznělo!), potom sehnat téměř z výrobního
pásu sundané překrásné Stornello Sport r.v. 1960
125 cc na tachometru ujeté 4 km, povolat právě pracující
personál hotelu a restaurace Al Verde a Enrico
mohl nastoupit a bylo to! Z taxíku opravdu vyjel přímo
do hotelu, kde jej vítal personál chlebem a proseccem
(bez soli) po ose s nastartovaným motocyklem.
Poznámka:
Foto vzniklo v listopadu, z Alp se blížil sníh, listí se
zbarvilo, ale teploty se stále držely přes 20°C. Proto
jsme zvolili tuto fotku pro březen/duben.
|
|
Překlad textu na
stránce:
Enrico Cereda byl vždy trochu pozdě, když obsadil
5. místo ve velké ceně mistrovství světa motocyklů, ale
od té doby, co používá taxi, jezdí na čas. Vypadá to
však, že řidič taxiku někde po cestě ztratil volant! |
|
------------------------------------------------------------------ |
|
|
Lougi. Tohoto zapáleného
guzzistu, účastnícího se již léta téměř každého z
českých srazů snad ani není třeba představovat. Takže
jednoduše Gigi na své 850 T3
California, r.v. cca 1975, jeho věčný projekt, o kterém
již několik let mluví. Opravdu ji vlastní, my ji konečně
viděli na vlastní oči a pro vás vyfotili v Lougiho
garáži v Brignanu poblíž Bergama. Kdyby cokoliv, ještě
má jednu celou, tu samou, na díly. Na tadytej má čerstvě
přebroušený motor, takže jen co zajede 1000 km,
přifrčí s ní přes Alpy do Čech.
Samozřejmě nechybí jeho
legendární vesty - vycházková a bojová (vycházková je
kopie ukradené původní - mimo jedné nášivky se Luigimu
podařilo vytvořit dokonalou kopii vesty předchozí).
Kromě čerstvě přebroušeného motoru se Gigi pochlubil, že
má měsíc staré nové tetování na zádech. Schodil triko a
objevil se nejslavnější závodník Omobono Tenni na
Guzzi 250cc při projíždění zatáčky Greg-ny-Baa závodu
junior TT Isle of Man v r. 1937, kdy tento slavný závod
vyhrál a to poprvé jakožto ne britský závodník na ne
britské motorce. Ostatní tetování - naježená kočka, pták
a nevíme co, jsou již staršího původu. V pozadí
visí vlajka z hračkářství za 5 Euro, která se před 20-ti
lety stala symbolem Leleho italských pirátů, o kterých
tu ještě bude řeč.
|
|
Překlad textu na
stránce:
Při pohledu na tohoto muže a jeho stroj pochopíte za čím
si stojí a co chce. |
|
------------------------------------------------------------------ |
|
|
Jeden z podniků Guzzi
Trofeo - Franciacorta - se odehrává uprostřed horkého
léta, kdy teplota na závodním okruhu překračuje 50°C.
Čtyři dny bez stínu, ve společnosti řvoucích motorů, si
ale umí tihle chlápci řádně užít.
Závody založili členové MG
World Clubu v roce 2008 a prvního ročníku se zúčastnilo
jen 13 závodníků, což se ale ukázalo být šťastným
číslem, protože v následujících čtyřech letech jich bylo
již více než sto a řady se stále rozrůstají. Guzzi
Trofeo se jezdí několikrát do roka na různých závodních
okruzích po celé Itálii, závodí se v kategorii
"Historické" (což je starší 20-ti let) a "Moderní"
motocykly se vším, co k pravým závodům patří. Podmínkou
pro účast je vstupní lékařská prohlídka a motocykl,
který splňuje základní technické parametry (tzn. neteče
z něj olej a aspoň trochu brzdí).
Závodní okruh se zaplní
chlapíky v zářivých vestách, kteří dbají na bezpečnost a
závody mohou začít.
Depo se zaplní z jedné
poloviny stroji, kolem kterých postávají skupinky
diskutujících chlapíků, někteří se na poslední chvíli
snaží odstranit nečekanou technickou závadu a ti, co to
neudělali doma, připevňují pod olejovou vanu podtácek od
ranního espressa na unikající olej, protože každá Guzzi
přece teče.
Ve druhé části depa se
zatím manželky a milenky ujmou kuchyně a během chvilky
vykouzlí atmosféru letní italské restaurace, připravují
těstoviny, saláty, smaží maso a do toho všichni popíjí
již od časného rána, vždyť víno popř. prosecco není
přece alkohol a tak když konečně nastává ten slavnostní
moment, start se blíží, snaží se veselí a omámení muži
obléci si na svá zpocená těla kombinézy, které se jim od
minule zase srazily, jejich starostlivé ženy jim v tom
pomáhají, obsypávají části těla dětským pudrem pro lepší
klouzavost a když se dílo podaří, oslaví to všichni
další sklenkou, však jim v tom horku vyprahlo.
Při pokusu nastartovat své
stroje, si veselí závodníci vzpomenou, že by měli dolít
nádrž odměřeným množstvím vysokooktanového svěrače
uvolňujícího benzínu, což začnou v chaosu dělat
překřikující hlas tlampače, který je opakovaně vyvolává
na start. Po úspěšné inhalaci toxických výparů se
vydávají na své dobrodružství na startovní čáru. A tam
už začíná stovka dalších příběhů za mohutného řevu
nekoordinovaných výbuchů dvouválcových motorů skrze
vykuchané megafonové trubky. A každý si nakonec odnese
nějaký pohár. Mají jich tu dost.
Pozn: Na fotce nám pózují
největší favorité těchto závodů a jak už to u Guzzi
bývá, jeden opravdu vyhrál, druhý měl poruchu.
|
|
Překlad textu na
stránce:
Franciacorta - závodní dráha - dezorganizovaný chaos na
startovní čáře |
|
------------------------------------------------------------------ |
|
|
Když jsme předchozího
podzimu začali fotit kalendář MG v Itálii, náš první
objekt Alfredo nás zavedl na toto místo. Nádherná vila u
jezera, zahrada jak z pohádky, zkrátka místo, kde byste
si uměli užít dovolenou nebo popř. důchod. Což její
majitel umí taky. Než aby Guliano, bohatý penzista,
pronajal vilu nějakým turistům, předělal si celé přízemí
na svůj soukromý Guzzi klub, kde vystavuje vraky svých
bývalých motocyklů a hostí své přátele. V zahradním
domku si pak užívá se svou o 30 let mladší milenkou
Marií, bývalou německou modelkou. A tak to má být.
Jak se ukázalo, Guliano se
nechal inspirovat Indošovo Sportkou visící na jeřábu z
našeho předchozího kalendáře a do italské klenby
připevnil lehce očesané 750 SP (? asi) a 250 TS. Pro
fotku jsme do pozadí umístili další z jeho exponátů -
V1000 I convert, 1958 Cardellino a 1972 Stornello 160.
Tento stále aktivní
důchodce přišel s nápadem obohatit scénu o jezdce
sedícího na zavěšené motorce. Při teplotě 40 oC ve stínu
se pokusil nasoukat se do své kožené závodní kombinézy z
let dávno minulých, v důsledku čehož došlo k přerušení
krevní cirkulace a Guliano se začal velice rychle
překrvovat a kolabovat. To, že focení přežil, jsme
následně náležitě oslavili.
Pozn: Zahradní domek je
přes sezónu pro zapálené Guzzisty k pronajmutí za velice
příznivou cenu.
|
|
Překlad textu na
stránce:
Kráska a zvíře v perfektní harmonii |
|
------------------------------------------------------------------ |
|
|
Alfredo byl náš první.
Tedy Ital na focení. Byl vybrán za pokusného králíka
hlavním C.K., jelikož jakožto bývalý hlavní skladník
firmy Moto Guzzi a tím pádem dlouholetý dodavatel
guzzích dílů do chlívku se stal také rodinným přítelem a
C.K. usoudil, že si na něm můžeme otestovat, co ti
taliáni snesou.
Začalo i skončilo to
Grapou, sýry, klobáskami a nějakým tím pivkem a vínem,
jak se na Itálii sluší a patří, přijeli se podívat i
kamarádi a ten, který nám umožnil vyfotit Alfreda
sedícího na MG Galletto s po boku mu stojící jeho ženou
a krásnou dcerou na zahradě s výhledem na Mandello del
Lario na druhé straně jezera Lago di Como, nás okamžitě
zaujal a inspiroval pro další fotku do kalendáře (což je
vlastně ta předchozí).
Pozn: Ta vesnice v pozadí,
na protilehlé straně jezera, má být Mandello del Lario,
avšak po konzumaci místní grapy a českého piva se mezi
rodáky rozpoutala vášnivá diskuze, kde to Mandello
vlastně je. Jedna jistota byla - někde na druhém břehu.
|
|
Překlad textu na
stránce:
Text je takový překladatelský oříšek. Má význam takovýto:
Alfredo, sympaťák se dvouma kočkama a gallettem. Doslova
přeloženo však znamená: Alfredo, sympaťák se dvouma
kuřatama a mladým kohoutem. |
|
------------------------------------------------------------------ |
|
|
Zatímco u nás se v 50.
letech kolektivizovalo, poválečná Itálie zažívala
hospodářský vzestup. A místní podnikavci již mnohem
dříve pochopili, že "kdo nekrade, okrádá vlastní rodinu".
Vedle tehdy světově úspěšné a známé továrny Moto Guzzi
ve městě vznikala celá řada přidružených výrob a obchodů,
jejichž velikost se odvíjela od velikosti koulí jejich
zakladatelů - neboli schopnosti vynést z továrny, či pod
rukou lacině koupit co nejvíce náhradních dílů a
přidruženého materiálu.
Místní fámy tvrdí, že tak
vznikla v roce 1950 i malá dílna starého pana Luigiho
Stuchciho, velkého nadšence pro motory a speciálně
motocykly. Ovšem to jsou fámy a minulost.
Dnes moderní dynamická a
prosperující společnost, využívající nejmodernější
technologické postupy, k životnímu prostředí ohleduplné
ekologické materiály, vyrábějící náhradní díly a
příslušenství již nejen pro značku Moto Guzzi, s velkým
skladem a eshopem, který zásobuje zákazníky nejen v
Itálii. Mimo to se již přes 20 let specializující na
restaurátorské práce motocyklů značky MG (někde se ty
zásoby udat musí).
Zakladatel firmy již odpočívá na místním hřbitově a syn
a vnuk vedou továrnu v kopci nad městem. Byla to výzva.
Stucchiové. Elita města Mandello del Lario, rodina léta
spojená se jménem Moto Guzzi. Věděli jsme, že když je
přemluvíme k focení (což se podařilo na čtvrtý pokus),
půjdou do toho ostatní podnikatelé taky. A tak se také
stalo.
Náš nápad je pobavil, i
když si pravděpodobně dlouho mysleli, že to nemyslíme
vážně. My se však drželi našeho původního plánu, což
bylo zavěsit otce i syna na háky v jejich moderní
bezprašné lakovně a nastříkat je na červeno. A tak se
ekologicky stalo.
|
|
Překlad textu na
stránce:
Pan Stucchi senior a Stucchi junior testují super
ekologické barvy italské vlajky. Zelená a bílá jsou v pořadí,
nejprve červená Guzzi. Viva Italia! |
|
------------------------------------------------------------------ |
|
[Skáknout
zpět do aktualit]
|